Schip Scheepsinterieur & Historie
De Friese tjalk De Vriendschap is na de 15 maanden durende verbouwing in 2010 een heerlijk ruim charterschip met een mooie ruime salon, hoge plafonds, grote keuken, veel sanitair en 12 slaapplaatsen.
Luxe, licht, comfort en niet te vergeten gezelligheid vindt u op ons stoere, traditionele zeilschip.
De prachtige lichte salon en ook de gang hebben een stahoogte van 2.70 mtr.
Zodra u binnenkomt ervaart u een gevoel van ruimte en rust. Onze gasten zijn altijd verrast door de mooie lichte atmosfeer!
Om u zoveel mogelijk ruimte bieden hebben we het aantal slaapplaatsen teruggebracht naar 12.
We brengen voortdurend veranderingen en verbeteringen aan om onze gasten een optimaal gevoel van comfort te bieden.
BOUWTEKENING DE VRIENDSCHAP pdf
Afmetingen schip
Lengte schip: 25.5 m.
Breedte 5.15 m.
Diepgang achter 1.35m., voor 1.00 m.
Zeilvoering
Het totaal aan zeil dat gevoerd kan worden is 240 m².
Hier vindt u de prijzen voor ons schip
SCHEEPSHUTTEN en SANITAIR
zo ziet uw scheepshut en het sanitair er uit
Speciaal voor u:
Bij aankomst fris opgemaakte bedden, met kussen en dekbed.
Royale handdoeken en keukenhand- en theedoeken zijn gratis beschikbaar, toiletpapier aanwezig.
Zeilpakken en automatische zwemvesten vrij te gebruiken.
De scheepshutten zijn opgedeeld in 4 één-persoons en 4 tweepersoons cabines. Iedere cabine heeft een eigen wastafel met warm en- koud stromend water, spiegel, kastje en ook een eigen cv. Alle bedden zijn 2.00 m. lang en standaard uitgerust met hoofdkussen en dekbed.
Bij uw aankomst is alles schoon en zijn de bedden opgemaakt.
Aan het hoofdeind van ieder bed is een leeslampje en in iedere cabine is een stopcontact. Handdoeken stellen we gratis beschikbaar. Douches (4 stuks) en toiletten ( 3 stuks) zijn vlakbij uw cabine. Iedere cabine beschikt over een eigen venster voor toevoer van frisse lucht.
SALON EN KOMBUIS
De ruime salon van ruim 20 m2, met zijn grote en comfortabele banken, nodigt uit om te relaxen, te lezen, muziek beluisteren, spelletjes doen en tot lange tafelgesprekken.
Hier wordt ook de gezamenlijke maaltijd gebruikt, die in de ruime, aan de salon grenzende kombuis wordt bereid.
De kombuis is goed geoutilleerd en ruim, 4.00 bij 3.00 m. met een mooie stenen vloer.
Er zijn voldoende potten, pannen en koekenpannen voor het koken en bakken op het royale, horeca gasfornuis: 5 pits met wok brander en een hete lucht oven. Ook vindt u ruim voldoende bakspatels en roerlepels.
Afwassen kan met een horeca vaatwasser. Voor uw levensmiddelen is er een grote koelkast een vrieskastje en zijn er verschillende bergruimtes.
Koffie zetten kan met een supersnel horeca koffiezetapparaat. (filters zijn aanwezig).
Wij bieden gratis het gebruik van keuken handdoeken en theedoeken aan.
U vindt alles aan boord voor een zorgeloze, stoere zeilvakantie.
BOEK DIT SCHIP, GA MET ONS OP REIS
Levensmiddelen en boodschappen:
U kunt boodschappen doen bij de bakker, de slager, de groenteboer of de plaatselijke supermarkten in Enkhuizen. Ook kunt u steeds in de havenplaatsen waar we afmeren alle winkels vinden die u nodig heeft voor inkopen.
Barbecue:
Aan boord van De Vriendschap is een professionele elektrische barbecue, u hoeft geen kolen mee te nemen.
Veiligheid:
Er is voor iedere gast een gecertificeerd automatisch reddingsvest (ook voor kinderen).
Aan boord zijn reddingsboeien en life-rafts en een extra bootje.
De bemanningsleden hebben BHV-certificaten. Alle reddingsmiddelen worden geregeld gekeurd.
BIJ SLECHT WEER KUNT U DE ZEILPAKKEN GEBRUIKEN DIE WIJ AAN BOORD HEBBEN!
Zorgt u zelf in ieder geval voor warme, water- en winddichte kleding. En heel belangrijk; comfortabel schoeisel.
Schoonmaak:
U boekt inclusief schoonmaak. Als u aan boord komt is het schip schoon en netjes, aan groepen met zelfcatering vragen wij vriendelijk om het schip gedurende de reis netjes te houden en bezemschoon op te leveren bij vertrek.
Faciliteiten schip:
- Elektrische zwaardlieren
- Handmatig bedienbare zwaardlieren
- Elektrische zeillieren
- Handmatig bedienbare zeillieren
- Leuning aan de trappen
- Loopplank
- Zonne-regentent
- Bijboot
- Zwemtrap
- Professionele zwemvesten aan boord
- Zeilkleding aan boord
- CV in het schip
- Wasmachine en droger aan boord
- Gebruik van handdoeken gratis
- Gebruik van keukenlinnen gratis
- Opgemaakte bedden, dekbedden inbegrepen
- Handgrepen in de toiletten
Technische gegevens van Zeilschip De Vriendschap
bouwjaar | 1902 |
lengte | 25,50 m |
breedte | 5,15 m |
diepgang | 1,30 m |
hoogte | 23,0 m |
scheepstype | 1-mast Tjalk |
tuigage | Gaffel |
zeiloppervlak | 240 m2 (+130m2 extra) |
motortype | DAF 165 turbo, PK 168 |
tankinhoud | 1600 l |
stroom | 220 V |
drinkwater | 4800 l |
Historie en vernieuwingen, klik het jaartal aan
2022
De deuren van de toiletten en douches zijn weer 3 keer geschuurd en gelakt.
Roef en opbouw worden nieuw geschilderd
In alle douches zijn de vloeren en afvoeren gecontroleerd en gerenoveerd waar nodig.
Het schip is op de werf in het droogdok gelegd, het onderschip is gereinigd met hogedruk en opnieuww zijn er 3 lagen verf aangebracht:
Aluminiumprimer, Highbuild en Anti-fouling.
Bij de werfbeurt was een mast en rondhouten controle, hiervoor moesten de mast, gieken, gaffel en kluiverboom van het schip gelift worden en het beslag moest verwijderd worden.
(zie hiervoor ook een film op Facebook)
Het rond hout werd goedgekeurd, er waren geen opmerkingen!
Alle het rondhout werd ook weer grondig geschuurd en gelakt en het beslag kreeg een nieuwe verflaag.
Het schip komt geheel nieuw in de verf buitenom en ook dek en railingen worden van een nieuwe verflaag voorzien.
De zwemvesten werden gekeurd en voorzien van nieuwe apparatuur.
2021
2021 Winter
Gasbun nieuw gecoat
Nieuw Acculader, Mastervolt
Nieuw Expansievat voor de verwarmingsketel.
Geforceerde ventilatie aangebracht in het ruim
2021 Voorjaar
De ramen van de roef onder handen genomen, nieuw gekit, geschuurd en gelakt
In de Kuip: kit weggehaald en opnieuw gevuld etc.
Dek geschuurd en geverfd (+ plekken gevuld met 2 componenten plamuur)
Boeisel geverfd
Nieuwe grootschoot en Bakstagen vervangen met jonge lijnen
Waterstag ingeschoren met nieuwe lijn
Roer doorgeschuurd en gelakt ( perkoleum, voorgestreken tegen ‘doorbloeden’ van het hout)
Zwaarden gelakt, Hekwerk geschuurd en gelakt
Loopplank opgeknapt, Settel borden geschuurd en gelakt
Kluiverboom kaal gehaald en nieuw gelakt, Berentanden geschuurd en gelakt
Nieuwe dekbedden, Nieuwe plaids
Roefdeuren, Luik van de salon, deksel gaskist en houtwerk aan het stuur, geschuurd en gelakt
Nieuw PR materiaal
Tanks voor afvalwater voorzien va nieuwe coating
2020
2020 Zomer:
Opbouw en dek schuren en verven,
2020 Voorjaar
Afwasmaschine aan boord, Nieuw fornuis, nieuwe afzuigkap met ombouw, houtdek gerenoveerd en geimpregneerd,, lijnen van de bakstagen vervangen, blokken gereviseerd waar nodig, dek en boeisel bijgewerkt.
Reef installatie aan de giek. kastjes erbij in het achter-onder.Nieuwe oven gas / elektrisch, Alle Zeilen gerepareerd waar nodig
Elektra aangepast voor de nieuwe Oven )(extra walpunt en knop v. starten generator in de ingang mk))
Teakdek gerenoveerd
Zwemvesten gekeurd, Nieuw verfsysteem op opbouw, gangboorden + dek deels opnieuw geverfd
Vuilwatertanks leeggepompt, schoongemaakt, opnieuw gecoat. Hempel 2 componenten multi pr.
Nieuwe pomp voor afvalwater + bypass voor aftappen naar walpunt vuilwater
Ramen voordek nieuw gekit en gelakt, Zonnetent gerepareerd
Generator ( 1 zwetende leiding) opgelost met nieuwe leiding
glazen potje waterafscheider brandstof op motor vervangen
Nieuw zeilliertje voor fok en kluiver : (bij Strikwerda gekocht natuurlijk)
Buitenwerk schuren en verven
Houtwerk geschuurd en gelakt
Roef binnen gerenoveerd, Alle blokken uit elkaar gehaald, geschuurd en gelakt
ophanging roer vetten (jaarlijks)
Lier vetten (jaarlijks)
Website vernieuwd
2019
2019 Voorjaar
Bezoek aan Boot Düseldorf, nieuw PR materiaal
2019 Najaar:
Verstevigingen aan de romp voor het Anker, beschadigingen bij het potdeksel gerepareerd.
2019 zomer:
Nieuwe gebreide kraanlijn + nieuwe dynema-val voor de kraanlijn.
Prachtige nieuwe huiken voor de zeilen en lieren.
Roef
Keuken verbeterd, indeling roef veranderd, mooie opberg lades erbij.
Nieuw verfsysteem op roef em opbouw
2019 voorjaar:
Schip op het droge:
Volledige keur van vlak en veiligheid
Het schip wordt van onderen schoongespoten en 3 maal in de verf gezet. Kleine aanpassingen voor de zwaardlopers.
Aan dek:
Na controle van de nieuwe mast, hij wordt er af gehaald en op nieuw geschuurd en gelakt. Beslag van de fokkeboom wordt aangepast.
Nieuw blokken voor halstalie en Marie Ording Blockmakrs te Almere.:
De overloop voor de fok wordt verplaatst. Een extra 'mooiweer' kluivertje erbij.
Nieuw grootzeil met Gaffel!!
Nieuwe hoezen voor hde zeilen, de lieren het stuurwiel enz. bij Wehner Harlingen
2018
2018 najaar:
Bolders van bakstagen en springbolders vernieuwd.
Beschermende metalen strips op de stevenbalk en gangen, voor op de boeg, ten behoeve van het anker.
Nieuwe blokken voor overloop,
Salon:
Serviesgoed deels vernieuwd, De banken zijn weer vernieuwd en bekleed met een prachtige warmrode bekleding. Manchester Ribcord, verzorgd door Meubel stoffeerderij Dokkum.
Nieuwe bergruimte toegevoegd
Vloer schuren en lakken. Alle verfwerk bijwerken
In de gang:
Op alle deuren mooie messing deurkrukken. Nieuwe vloerbedekking.
In de hutten:
Nieuwe matrasbeschermers en onderslopen alles met rits, een stuk makkelijker voor de schoonmakers! Nieuwe vloerbedekking.
In de douches en toiletten: Verfwerk vernieuwen, nieuwe ontluchters aanbrengen.
In de kombuis:
Verlichting vervangen door messing armaturen.
De roef:
Keuken verbeteren, onder de gangboorden isoleren. Banken veranderen en nieuw bekleden, boekenplanken maken.
Administratie: RI & S inventarisatielijst opgestart
2018 voorjaar:
Machinekamer: Voorjaar:Jaarlijks onderhoud; nieuwe olie, nieuwe filters.
CV ketel: nieuwe ventilator en aanjager
Aan dek:
Nieuwe blokken van Ording blockmakers voor bakstagen, de hijsende parten van de vallen en voor de giek.
2017
Voorjaar 2017
Voor het milieu! Overal led-verlichting. Als brandstof: GTL; minder fijnstof en geen zwavel.
Ecover afwasmiddel, schoonmaakmiddel en wasmiddel
In de hutten:
Twee éénpersoons hutten gecreéerd, heerlijke nieuwe matrassen overal, nieuwe verlichting, rek voor
hangers, gordijntjes.
In de salon: Plafond en wanden geschilderd.
In de keuken: Extra bergruimte door een prachtige lade, nieuwe messing lampen, dubbel rek in de oven, nieuwe schalen in het fornuis, grote geemailleerde braadsledes en nieuw bestek.
In de douches en toiletten:Automatische verlichting en ventilatie.
Nieuwe trossen
Machinekamer: Onze Daf 615 turbo is overhaald en weer als nieuw! Uitgevoerd Gebr. De Jong te Joure.
Nieuwe brandstofleidingen, (wat een klus.)
nieuwe koelleiding.
De brandstoftank is schoongemaakt t.b.v. de nieuwe brandstof GTL (verkrijgbaar bij De Groot te Stavoren). Een nieuwe flexibele koppeling + een nieuwe aluminium vloer.
Aan dek: Nieuwe giek en nieuwe kluiverboom! SRF Friesland
Nieuwe blokken van Ording Blockmakers te Almere, voor boegstagen en waterstag.
Al het houtwerk nieuw gelakt. Nieuwe hoezen. Een nieuwe tros.
Eind 2017: Een nieuwe verlijmd houten mast, houtsoort: Lariks.
Aan dek:Lopend wand vernieuwd in staal en touw, nieuwe zwaardlopers
Nieuw ankerlier : bij Strikwerda zeillieren.
Stuurwerk hydraulisch gemaakt.
Presentatie: Een nieuw subsite voor DE VRIENDSCHAP bij Holland Sail.
Keuringen: Gasinstallatie, Brandblussers en Electrische installatie (220v.) Meggertest.
2016
2016
Voor de veiligheid van de gasten en die van ons hebben we nu automatisch opblaasbare zwemvesten aan boord.
Om onze gasten nog meer van het vakantiegevoel te laten genieten bieden wij nu het gebruik van keukenlinnen en baddoeken gratis aan.
En we hebben nu een bijbootje!
2015 en 2016
2015 en 2016
Op het dek is prachtig hardhout aangebracht dit zorgt voor meer comfort voor onze gasten. Een nieuwe reling geeft een groter gevoel van veiligheid en laat de contouren van de romp nog beter uitkomen.
Alle rondhout wordt van het schip gehaald en gekeurd. Daarna is het schuren en lakken geblazen.
Binnen worden in de hutten en toiletten extra handgrepen aangebracht. Voor de salon en ook voor de roef natuurlijk, zijn nieuwe kussens gemaakt. Heerlijk.
Nieuwe kussens aan dek.
2014
2014
De hak wordt verwijderd waardoor de diepang van het achterschip wordt verkleind.
De zwaarden worden weer helemaal geschuurd en gelakt.
De ruimte tussen de bedden is vergroot en er zijn extra kledinghaken aangebracht. We schaffen zeilpakken aan voor onze gasten.
2013
2013
Een nieuwe hydrofoor: Een hydrofoor zorgt ervoor dat de waterdruk in het schip geregeld wordt.
Nieuwe lijnen voor bakstagen, schoten en vallen plus een prachtig 'nieuw' fokzeil.
Er wordt een nieuw kluivernet gemaakt.
2012
2012
We blijven het schip verfraaien, Remco bouwt een nieuwe stuurstand, ook wordt het roer 'gehout' met Iroko en maakt hij een mooie roerklik, beschilderd door Yteke.
De mast is er weer af en wordt geschuurd, gelakt en grondig gecontroleerd en de verstaging wordt in de lijnolie gezet. Voor de salon maken we mooie grote tafels. En op de deuren naar de cabines komen lijsten.
2010 Aankoop en refit schip
Gedurende 15 maanden hebben wij, Yteke & Remco, het schip volledig gerenoveerd en omgebouwd tot een ruim en comfortabel charterschip voor 16 personen.
Toen wij het schip kochten had zij twee masten. Vanwege de authenticiteit kwam al gauw de beslissing om terug te gaan naar één mast.
Zo werd het 'zeilplan' weer overzichtelijk en is het silhouet weer in balans.
Zeilplan De Vriendschap
Omdat wij er heilig van overtuigd waren dat De Vriendschap de doopnaam is van ons schip hebben wij haar deze teruggegeven.
Samen met een scheepsarchitect hebben wij een nieuw plan gemaakt voor de inrichting. (bouwtekening.pdf)
2010
In 2010 was de capaciteit voor het aantal overnachtenden 22. Om meer comfort te creéeren voor onze gasten hebben wij ervoor gekozen om maximaal 16 bedden in het schip te brengen. In 2017 gaat dit zelfs 14 worden.
We hebben gekozen voor gescheiden sanitaire ruimtes, 3 toiletten en 4 douches (welke volledig betegeld zijn), alle sanitair ademt frisheid en comfort uit.
De kombuis is ruim opgezet. Remco die scheepstimmerman- en meubelmaker is, heeft daar veel aandacht aan besteed. Er is een royaal werkblad, twee spoelbakken en een professioneel fornuis met oven en een grote koel- vrieskast. Alles is zo opgesteld dat onze gasten of de professionele kok, optimaal en met plezier in de kombuis kunnen werken.
Voor de betimmeringen gebruikten we 22mm. Douglas en HPL plaat.
Er zijn in 2010 solide nieuwe watertanks gebouwd, deze zijn van binnen met cement bekleed om te zorgen dat de waterkwaliteit optimaal blijft.
Het gehele schip heeft centrale verwarming, dit wordt geregeld met een oliegestookte verwarmingsketel. Ook het water wordt op deze manier verwarmd.
De mast en alle andere rondhout, gaffels, gieken en kluiverboom, werd volledig kaal gekrabd en gevuld met lijnolie. De top werd met een speciaal mengsel geconserveerd, daarna lakken, lakken, lakkken. Er werd een nieuwe giek gemaakt.
In juni 2011 mochten we onze eerste tochtvaren met een leuke ondernemers-familie uit Duitsland.
1992
1992
In 1992 kwam De Vriendschap onder de naam Batavier in de vaart als charterschip voor 22 gasten.
1930
1930
Rond 1932 kreeg De Vriendschap voor het eerst een motor. De naam werd later gewijzigd in Quo Vadis en ook werd de mast verwijderd.
1902
1902 Begin van de geschiedenis der De Vriendschap
De Friese tjalk 'De Vriendschap' werd in 1902 te Leeuwarden gebouwd als zeilend vrachtschip met één mast.
Onlangs ontdekten wij dat de eerste naam van het schip 'De Vijand' luidde.
Deze naam bestond slechts een jaar, het schip werd verkocht naar Zeeland en kreeg de naam 'De Vriendschap'.
Het goederenvervoer over de Nederlandse binnenwateren was ook in de voorgaande eeuwen zeer intensief en werd uitgevoerd met zeilschepen. Soms voeren deze schepen naar Groot-Brittannië of Scandinavië.
Met onze tjalk werden vooral zware materialen vervoerd zoals aarde, zand, grind, schelpen en landbouwproducten.
Deze schepen werden bemand door twee of drie mensen en vaak voer de gehele familie mee.