Een belangrijk onderdeel van ons winterwerk is het onderhoud van de zeilen.
Dit onderhoud wordt door de Zeilmaker gedaan, deze rolt de zeilen één voor één uit in zijn werkplaats en inspecteer de zeilen op alle kwetsbare plaatsen en kijkt na wat wij als schippers hebben aangegeven.
Daarna gaat men aan de slag; soms is het alleen een stiksel vervangen maar vaak ook
moet er nieuw stukje leer worden aangebracht of een reparatie in het zeil worden aangebracht in de vorm van een inzetstuk.
Voordat de zeilen naar de werkplaats van de zeilmaker gebracht kunnen worden, moeten deze goed gedroogd worden.
Hiervoor hijsen we de zeilen op een mooie zonnige en vooral droge dag terwijl het schip in de haven ligt. Het is best een intensief werkje en je bent met de drie zeilen die wij hebben; Grootzeil, Fok en Kluiver al gauw een dag zoet. Soms heb je pech en wordt je toch nog door een bui overvallen.
Helaas gebeurde ons dit deze winter en moesten we het grootzeil enigszins vochtig bij de zeilmaker afleveren. ?
Het is ook zwaar werk, gelukkig is er altijd wel een goede vriend in de buurt om te helpen.
En natuurlijk maken we gebruik van alle mogelijkheden die een schip biedt, zo wordt de gaffel als hefboom gebruikt en gebruiken we onze mooie lijnen om de zeilen op de wal te brengen,
Als alles dan mooi gedroogd en opgetast is, laden we alles in de auto en rijden we naar Medemblik waar onze zeilmaker huist: UBS zeilmakerij. www.zeilmakerijubs.nl
Ook maken we hiervan melding bij onze verzekeraar. Deze moet goed op de hoogte zijn van waar onze spullen zich bevinden en waarom. www.eoc.nl
Halverwege de winter krijgen we dan een berichtje dat alles weer klaar ligt, we weten zeker dat het werk goed is uitgevoerd, de zeilmaker is een professional!
En tot het tijd is om de zeilen weer op te halen en aan te slaan mogen ze in Medemblik blijven. ❤️