homepage image mobiel
Zeilcharter
De Vriendschap

 

Historie en renovatie, vernieuwingen en verbeteringen.

 

 

2018 najaar:
Aan dek:
Na-controle van de nieuwe mast, hij wordt er af gehaald en op nieuw geschuurd en gelakt. Beslag van de fokkeboom wordt aangepast.
De overloop voor de fok wordt verplaatst. Een extra 'mooiweer' kluivertje erbij.
Nieuw grootzeil met Gaffel!!
Bolders van bakstagen en springbolders vernieuwd.
Beschermende metalen strips op de stevenbalk en gangen, voor op de boeg, ten behoeve van het anker.
Nieuwe blokken voor: overloop,
Salon:
Serviesgoed deels vernieuwd, Nieuwe bekleding op de banken
Vloer schuren en lakken. Alle verfwerk bijwerken
In de gang:
Op alle deuren mooie messing deurkrukken. Nieuwe vloerbedekking.
In de hutten:
Nieuwe matrasbeschermers en onderslopen alles met rits, een stuk makkelijker voor de schoonmakers! Nieuwe vloerbedekking.
De roef:
Keuken verbeteren, onder de gangboorden isoleren. Banken veranderen en nieuw bekleden, boekenplanken maken.

2018 voorjaar:
Machinekamer:  Voorjaar:Jaarlijks onderhoud; nieuwe olie, nieuwe filters. 
CV ketel: nieuwe ventilator en aanjager
Aan dek:
Nieuwe blokken van Ording blockmakers voor bakstagen, de hijsende parten van de vallen en voor de giek.

Voorjaar 2017
Voor het milieu! Overal led-verlichting. Als brandstof: GTL; minder fijnstof en geen zwavel.
Ecover afwasmiddel, schoonmaakmiddel en wasmiddel
                            
In de hutten: Twee éénpersoons hutten gecreéerd, heerlijke nieuwe matrassen overal, nieuwe verlichting, rek voor  
hangers, gordijntjes.
In de salon: Plafond en wanden geschilderd.
In de keuken: Extra bergruimte door een prachtige lade, nieuwe messing lampen, dubbel rek in de oven, nieuwe schalen in het fornuis, grote geemailleerde      
braadsledes en nieuw bestek.
In de douches en toiletten:Automatische verlichting en ventilatie.

Machinekamer: Onze Daf 615 turbo is overhaald en weer als nieuw! Uitgevoerd door Gebr. De Jong te Joure.
Nieuwe brandstofleidingen, (wat een klus.)
nieuwe koelleiding.
De brandstoftank is schoongemaakt t.b.v. de nieuwe brandstof GTL (verkrijgbaar bij De Groot te Stavoren). Een nieuwe flexibele koppeling + een nieuwe aluminium vloer.

Aan dek: Nieuwe giek en nieuwe kluiverboom! SRF Friesland .
Nieuwe blokken van Ording Blockmakers te Almere, voor boegstagen en waterstag. 
Al het houtwerk nieuw gelakt. Nieuwe hoezen. Een nieuwe tros.

Eind 2017: Een nieuwe verlijmd houten mast!!
Aan dek:Lopend wand vernieuwd in staal en touw, nieuwe zwaardlopers
Stuurwerk hydraulisch gemaakt.

Presentatie: Een nieuw subsite voor DE VRIENDSCHAP bij Holland Sail.
Keuringen: Gasinstallatie, Brandblussers en Electrische installatie (220v.) Meggertest.

 

2016
Voor de veiligheid van de gasten en die van ons hebben we nu automatisch opblaasbare zwemvesten aan boord. 
Om onze gasten nog meer van het vakantiegevoel te laten genieten bieden wij nu het gebruik van keukenlinnen en baddoeken gratis aan.
En we hebben nu een bijbootje!

2015/2016
Op het dek is prachtig hardhout aangebracht dit zorgt voor meer comfort voor onze gasten. Een nieuwe reling geeft een groter gevoel van veiligheid en laat de contouren van de romp nog beter uitkomen.

Alle rondhout wordt van het schip gehaald en gekeurd. Daarna is het schuren en lakken geblazen.
Binnen worden in de hutten en toiletten extra handgrepen aangebracht. Voor de salon en ook voor de roef natuurlijk, zijn nieuwe kussens gemaakt. Heerlijk.
Nieuwe kussens aan dek.

2014
De hak wordt verwijderd waardoor de diepang van het achterschip wordt verkleind.
De zwaarden worden weer helemaal geschuurd en gelakt.
De ruimte tussen de bedden is vergroot en er zijn extra kledinghaken aangebracht. We schaffen zeilpakken aan voor onze gasten.

2013
Een nieuwe hydrofoor: Een hydrofoor zorgt ervoor dat de waterdruk in het schip geregeld wordt.
Nieuwe lijnen voor bakstagen, schoten en vallen plus een prachtig 'nieuw' fokzeil.
Er wordt een nieuw kluivernet gemaakt.

2012
We blijven het schip verfraaien, Remco bouwt een nieuwe stuurstand, ook wordt het roer 'gehout' met Iroko en maakt hij een mooie roerklik, beschilderd door Yteke.
De mast is er weer af en wordt geschuurd, gelakt en grondig gecontroleerd en de verstaging wordt in de lijnolie gezet.
Voor de salon maken we mooie grote tafels. En op de deuren naar de cabines komen lijsten.

2010 Aankoop en refit schip
Gedurende 15 maanden hebben wij, Yteke & Remco, het schip volledig gerenoveerd en omgebouwd tot een ruim en comfortabel charterschip voor 16 personen. 
Toen wij het schip kochten had zij twee masten. Vanwege de authenticiteit kwam al gauw de beslissing om terug te gaan naar één mast.
Zo werd het 'zeilplan' weer overzichtelijk en is het silhouet van het schip authentiek en mooi in balans.      getekend-silhouet.pdf 

Omdat wij er heilig van overtuigd waren datDe Vriendschap de doopnaam is van ons schip hebben wij haar deze teruggegeven. 
Samen met een scheepsarchitect hebben wij een nieuw plan gemaakt voor de inrichting. (bouwtekening.pdf)

In 2010 was de capaciteit voor het aantal overnachtenden 22. Om meer comfort te creéeren voor onze gasten hebben wij ervoor gekozen om maximaal 16 bedden in het schip te brengen. In 2017 gaat dit zelfs 14 worden.
We hebben gekozen voor gescheiden sanitaire ruimtes, 3 toiletten en 4 douches (welke volledig betegeld zijn), alle sanitair ademt frisheid en comfort uit. 
De kombuis is ruim opgezet. Remco die scheepstimmerman- en meubelmaker is, heeft daar veel aandacht aan besteed. Er is een royaal werkblad, twee spoelbakken en een professioneel fornuis met oven en een grote koel- vrieskast. Alles is zo opgesteld dat onze gasten of de professionele kok, optimaal en met plezier in de kombuis kunnen werken.
Er zijn in 2010 solide nieuwe watertanks gebouwd, deze zijn van binnen met cement bekleed om te zorgen dat de waterkwaliteit optimaal blijft.
Het gehele schip heeft centrale verwarming, dit wordt geregeld met een oliegestookte verwarmingsketel. Ook het water wordt op deze manier verwarmd.
De mast en alle andere rondhout, gaffels, gieken en kluiverboom, werd volledig kaal gekrabd en gevuld met lijnolie. De top werd met een speciaal mengsel geconserveerd, daarna lakken, lakken, lakkken. Er werd een nieuwe giek gemaakt.
In juni 2011 mochten we onze eerste tochtvaren met een leuke ondernemers-familie uit Duitsland.

1992
In 1992 kwam De Vriendschap onder de naam Batavier in de vaart als charterschip voor 22 gasten.

1930
Rond 1932 kreeg De Vriendschap voor het eerst een motor. 
De naam werd later gewijzigd in Quo Vadis en ook werd de mast verwijderd.

1902 Begin van de geschiedenis der De Vriendschap
De Friese tjalk 'De Vriendschap' werd in 1902 te Leeuwarden gebouwd als zeilend vrachtschip met één mast.
Onlangs dede wij de ontdekking dat de eerste naam van het schip 'De Vijand' luidde.
Deze naam bestond slechts een jaar, het schip werd verkocht naar Zeeland en kreeg de naam 'De Vriendfschap'. 
Het goederenvervoer over de Nederlandse binnenwateren was ook in de voorgaande eeuwen zeer intensief en werd uitgevoerd met zeilschepen. Soms voeren deze schepen naar Groot-Brittannië of Scandinavië.
Met onze tjalk werden vooral zware materialen vervoerd zoals aarde, zand, grind, schelpen en landbouwproducten.
Deze schepen werden bemand door twee of drie mensen en vaak voer de gehele familie mee.


Steeds weer brengen we veranderingen en verbeteringen aan opdat onze gasten een optimaal gevoel van gastvrijheid en huiselijkheid ervaren.

                                                                                                       

FOTO'S RENOVATIE van DE VRIENDSCHAP / 2010

                                                                                                            

/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie/renovatie