Staat uw vraag er niet bij? Neemt u gerust contact met ons op.
Wij zijn altijd bereid om uw vragen te beantwoorden of om u verder te helpen, zie in de colom hiernaast voor onze contactgegevens.
Algemene voorwaarden en VZR Garantieregeling
Ik heb vragen over de Meezeilreizen
Hoe verloopt een zeilreis, wat kan ik verwachten?
Hoe zit het met de veiligheid?
Boeken, betalen, verzekeren
Hoe kan ik boeken?
U kunt een meezeilreis of groepsreis boeken door een e-mail te sturen, ons te bellen of door één van de formulieren op de pagina Boekingen en Contact in te vullen.
Wanneer is een boeking definitief?
Meezeilreis:
De boeking is definitief zodra u zich aanmeldt met het boekingsformulier of wanneer u zich telefonisch of per e-mail aanmeldt. Aansluitend ontvangt u een bevesting per e-mail.
Groepsreis:
Na het invullen van een aanvraag, ontvangt u een offerte. Als u akkoord gaat met ons aanbod, sturen wij een huurovereenkomst per e-mail toe. Deze stuurt u binnen twee weken ondertekend retour aan ons. Dit kan per post, per fax of ingescand per e-mail. Na ontvangst van uw ondertekening is de boeking definitief.
Wat is in de huurprijs inbegrepen?
Huurprijzen zijn inclusief 9% BTW, havengelden, toeristenbelasting en brandstofkosten. (met een maximum van 6 uren)
Ook het gebruik van bad- en keukenlinnen bieden wij gratis aan.
Ik heb niet de mogelijkheid online te boeken. Kan dat ook op een andere manier?
Het is altijd mogelijk uw boeking per telefoon of per e-mail aan ons door te geven. Hierna ontvangt u een bevestiging.
Kan ik een cadeaubon bestellen?
U kunt bij ons een cadeaubon bestellen om iemand anders een zeilreis cadeau te geven. De ontvanger van de cadeaubon kan, na ontvangst, contact met ons opnemen om af te stemmen met welke meezeiltocht zij of hij mee wil gaan en of er nog plaatsen vrij zijn op de gewenste datum.
Wanneer ontvang ik informatie over de geboekte reis?
Nadat u geboekt heeft, ontvangt u van ons een bevestiging met de eerste reisinformatie, Twee weken voor afvaart ontvangt u dan alle verdere benodigde informatie die voor uw reis van belang zijn: Telefoonnummer, Routeinformatie, Tips voor uw bagage, Ligplaats van het schip, Parkeerplaats in Enkhuizen.
Hoe laat kan ik aan boord komen?
Bij Groepsreizen:
Weekendreis: | vrijdag vanaf 20.00 uur |
Midweek: | maandag vanaf 10.00 uur |
Week: | zaterdag vanaf 12.00 uur |
maandag vanaf 12.00 uur |
Kan ik 's avonds al aan boord komen?
Bij een groepsreis kunt u een voorovernachting boeken. Bij de boeking kunt u dit aangeven, u kunt ook later nog een voorovernachting aanvragen, deze voorovernachting kost € 480,00.
Is het mogelijk om eerder aan boord te komen dan het aangegeven tijdstip?
Het schip is vanaf het aangegeven tijdstip voor u gereserveerd. Op dat moment is het schip voor u gereed. Voordat u aan boord komt, wordt het schip schoongemaakt. De schipper heeft tussen de afvaarten slechts beperkt tijd om deze werkzaamheden uit te voeren. De uren voordat u aan boord gaat zijn hard nodig om het schip op tijd voor u schoon te hebben.
Wat zijn de betalings- en annulerings voorwaarden?
Onze betalingsvoorwaarden zijn afhankelijk van hoe ver van te voren u ons schip geboekt heeft.
zie hier onder:
Als u een meezeilreis boekt zijn de betalingsvoorwaarden als volgt:
U betaalt de reissom in twee delen;
1e termijn is: 20% van de reissom en binnen 14 dagen na de boeking te betalen.
2e termijn is: het resterende bedrag van de reissom, uiterlijk 6 weken van tevoren te betalen..
Als u een groepsreis boekt en reserveert voor volgend jaar dan zijn de betalingsvoorwaarden als volgt:
1e Termijn 10% van het huurbedrag binnen veertien dagen
2e Termijn 40% van het huurbedrag per 1 januari
3e Termijn 50% van het huurbedrag zes weken voor afvaart.
Huurt u ons schip voor het huidige seizoen dan zijn de betalingsvoorwaarden als volgt:
1e Termijn 50% van het huurbedrag binnen veertien dagen na de boekingsdatum
2e Termijn 50% van het huurbedrag zes weken voor afvaart.
Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?
Wij adviseren u om een goede reis- en of annuleringsverzekering af te sluiten zodra u hebt geboekt..
Algemene voorwaarden & Garantieregeling:
Klik hier voor Algemene Voorwaarden Zeilcharter De Vriendschap.docx
Garantieregeling, wij zijn aangesloten bij VZR Garant:
Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Zeilcharter De Vriendschap gebruik van de garantieregeling VZR Garant (www.vzr-garant.nl).
U kunt dit controleren via de deelnemerspagina van de website van VZR Garant. Binnen de grenzen van de Garantieregeling (te vinden op de website van VZR Garant) is de garantie van VZR Garant van toepassing. In de Garantieregeling leest u op welk (reis)aanbod de garantie van VZR Garant exact van toepassing is en wat deze garantie inhoudt.
Wanneer diensten door financieel onvermogen van Zeilcharter De Vriendschap niet worden verleend, kunt u contact opnemen met VZR Garant, gevestigd aan de Torenallee 20, 5617 BC te Eindhoven, Nederland, via of +31 (0)85 13 07 630.
Ik heb vragen over de Meezeilreizen
Gaat mijn meezeilreis ook door wanneer deze niet geheel is volgeboekt?
Ja, wij geven afvaartgarantie, uw meezeilreis gaat door.
Alleen in zeer zeldzame situaties, wanneer er bijvoorbeeld slechts 2 aanmeldingen zijn, dan nemen wij 4 weken van tevoren contact met u op voor het vinden dan een oplossing.
Hoe is de hut indeling bij een meezeilreis?
Aan boord van De Vriendschap zijn 1-persoons en 2-persoons hutten
De 1- persoons hutten zijn te boeken als 1-persoon privéhut
De 2- persoons als 2 persoons privé
Als we geen bijzondere maatregelen hebben kunnen we bedden op gedeelde hut aanbieden.
Ik ben vegetarisch, welke mogelijkheden zijn er in de verzorging?
Bij de boeking kunt u uw wensen hiervoor aangeven, de kok probeert hier altijd rekening mee houden.
Ik heb een glutenallergie, kan daar rekening mee gehouden worden?
Bij de boeking kunt u dit aangeven, de kok houdt hier rekening mee.
Wat voor gezelschap zeilt er mee bij de meezeilreizen?
De zeilers vormen vaak een internationaal gezelschap de meeste gasten komen uit Nederland, België, Duitsland en Zwitserland.
Sommige mensen komen alleen en sommigen komen met een klein groepje. Bij iedere reis is de samenstelling van de groep anders.
Wanneer ontvang ik informatie over de geboekte reis?
Nadat u geboekt heeft, bij zowel een groepsreis als een meezeilreis,ontvangt u van ons een bevestiging met de eerste reisinformatie.
Twee weken voor afvaart ontvangt u dan alle verdere benodigde informatie die voor uw reis van belang zijn zoals: telefoonnummer, routeinformatie, tips voor uw bagage, ligplaats van het schip, parkeerplaats in Enkhuizen.
Ik heb niet de mogelijkheid online te boeken. Kan dat ook op een andere manier?
Het is altijd mogelijk uw boeking per telefoon of per e-mail aan ons door te geven. Hierna ontvangt u een bevestiging.
Wanneer is de boeking definitief ?
De boeking is definitief zodra u zich aanmeldt met het boekingsformulier, u ontvangt een bevestiging per e-mail.
Wat zijn de betalingsvoorwaarden ?
U betaalt de reissom in twee delen;
1e termijn is: 50% bij een reissom t/m € 500,- (als de reis langer dan 12 weken voor afvaart geboekt wordt, binnen 14 dagen na boeking) en 20% bij een reissom vanaf € 500,- met een minimum betaling van € 249,-.
2e termijn is: het resterende bedrag, dit moet u uiterlijk 6 weken van tevoren betaald hebben.
Hoe laat kan ik aan boord komen?
Bij meezeilreizen komt men meestal op zondagavond vanaf 21.00 uur of op maandagochtend om uiterlijjk 10.00 uur aan boord.
Is het mogelijk om eerder aan boord te komen dan het aangegeven tijdstip?
Het schip is vanaf het aangegeven tijdstip voor u gereserveerd. Op dat moment is het schip voor u gereed. Voordat u aan boord komt, wordt het schip schoongemaakt. De schipper heeft tussen de afvaarten slechts beperkt tijd om deze werkzaamheden uit te voeren. De uren voordat u aan boord gaat zijn hard nodig om het schip op tijd voor u schoon te hebben.
Moet ik zeilervaring hebben?
Er is altijd bemanning aan boord, dus het is niet nodig om zeilervaring te hebben. Kinderen onder de 18 jaar mogen alleen onder begeleiding van een volwassene mee reizen.
Levensmiddelen (alleen voor groepsreizen)
Is er opslagruimte voor de levensmiddelen?
Zowel in de kombuis als in de salon is voldoende voorraadruimte gecreëerd, in kastjes, lades en natuurlijk de koelkast.
Is er tijdens de reis gelegenheid om levensmiddelen in te kopen?
We meren iedere namiddag in een haven af, in iedere haven is er de mogelijkheid om levensmiddelen te kopen, bij de slager, de bakker, de groenteboer of de supermarkt. Ook is er ’s morgens vaak nog genoeg tijd voor inkopen.
Is het water aan boord drinkwater?
Er wordt bijna iedere dag vers drinkwater getankt. Ja, het water aan boord is goed en vers drinkwater
Hoe zit het met catering?
Op aanvraag kunnen wij voor groepsreizen catering voor u verzorgen. Er komt dan een ervaren kok met keukenhulp aan boord. Geef dit aan bij uw boeking en vraag ons naar de mogelijkheden.
Als u catering bestelt, vaart de scheepskok met keukenhulp mee om iedere dag iets lekkers voor u op tafel te zetten. Op ons schip wordt dan een hut gereserveerd voor de kok.
Het maximum aantal gasten bij catering is 10.
Kan ik ook zelf de catering verzorgen?
De kombuis van ons schip is zeer goed uitgerust en heeft veel faciliteiten waarvan u gebruik kunt maken als u zelf de catering aan boord verzorgt. Er zijn ruim voldoende potten, pannen, koekenpannen, borden en bestek beschikbaar.
Ook ander gerei zoals een mixer, staafmixer, roerlepels, bakspanen, goede messen enz.
Is er een koffiezetapparaat?
Er is een horeca koffiezetapparaat aan boord en de filters hiervoor zijn voldoende aanwezig.
Is er een fornuis en een oven?
aan boord is een 5-pits fornuis met een hetelucht oven.
Is er een barbeque aan boord?
Er is een electrische barbecue aan boord, u hoeft geen kolen mee te nemen.
Waar haal ik de boodschappen?
Wanneer u zelf uw catering verzorgt, kunt u in Enkhuizen bij de slager, de groenteboer, de bakker of de plaatselijke supermarkten uw boodschappen inkopen.
We meren iedere namiddag in een haven af, in iedere haven is er de mogelijkheid om levensmiddelen te kopen, bij de slager, de bakker, de groenteboer of de supermarkt. Ook is er ’s morgens vaak nog genoeg tijd voor inkopen.
Hoe werkt het met schoonmaak van het schip?
Het schip wordt schoon aan u opgeleverd, we verwachten van u om tijdens de reis alles netjes te houden. Er zijn schoonmaakspullen aanwezig aan boord.
Is er een wasmachine / droger aan boord?
ja er is een wasmachine en een droger aan boord, u kunt hier in overleg gebruik van maken.
Uw Bagage
Wat neem ik mee?
Het weer op het water kan wisselvallig zijn, het is altijd iets frisser dan aan de wal, zorg daarom dat u ook iets warms bij u hebt.
Aan boord van De Vriendschap zijn zeilpakken aanwezig voor uw gebruik, deze zijn wind-en waterdicht.
Kies als tas voor een zachte reistas, voor een koffer is meestal geen plaats in de hutten.
Verder is het handig om mee te nemen:
Muts/pet
Zonnebril
Zonnebrandcrème en zwemspullen
Gympen en/of stevige schoenen
Boeken en/of spelletjes
En soms zijn oordopjes handig
Mag er een huisdier mee?
Hoe verloopt een zeilreis, wat kan ik verwachten?
Hoe lang wordt er per dag gevaren?
Meestal vertrekt het schip ’s ochtends rond 10.00 uur uit de haven en meren we rond 16.00 uur weer in een andere haven aan. De tijden van aankomst in een andere haven kunnen variëren en hangen van de weersomstandigheden af. Er is 's morgens altijd uitgebreid tijd om te ontbijten en eventueel boodschappen te doen. Tijden voor uitvaren gaan steeds in overleg met de schipper. Op het Wad zijn we afhankelijk van de getijden en moeten we creatief met vertrektijden omgaan.
Welke routes worden er gevaren?
De routes die wij kiezen, hangen hoofdzakelijk af van de wind.
We bespreken in ieder geval voorafgaand aan vertrek met u wat uw eventuele wensen zijn en bepalen dan gezamenlijk de route die we gaan varen.
Er kan gekozen worden voor een tocht over het IJsselmeer of we varen richting het Wad. Een prachtige optie is ook een tocht over de Friese meren.
Soms moeten we vanwege weersomstandigheden de hele planning omgooien.
De schippers kiezen altijd voor veiligheid en comfort voor alle gasten die aan boord zijn.
Wanneer wordt er niet uitgevaren?
Bij windkracht 7 of meer varen wij meestal niet uit. Dit is ook weer mee afhankelijk van de te kiezen route.
Hoe zit het met de veiligheid?
De schippers van De Vriendschap kiezen ten alle tijde voor veiligheid voor alle gasten en passen de routes aan op de weersomstandigheden.
Het schip zelf en alle onderdelen vallen onder strenge veiligheid keuringen. De Vriendschap heeft alles op orde, zie hiervoor ook het blad schip: Historie en vernieuwingen.
Zijn er zwemvesten aan boord?
Er is voor iedere gast een gecertificeerd automatisch zwemvest (ook voor kinderen). Aan boord zijn reddingsboeien en life-rafts en een extra bootje. De bemanningsleden hebben BHV-certificaten. Alle reddingsmiddelen worden geregeld gekeurd. De schippers kiezen boven alles voor veiligheid, in zowel de routes als manoeuvres. Wij hebben extra hoge relingen.
Ik ben gevoelig voor zeeziekte, kan ik dan wel mee?
Onze schip ligt zeer stabiel in het water, er komt weinig zeeziekte voor aan boord. Bent u gevoelig voor zeeziekte, dan raden wij u aan goed te eten en te slapen en tijdens het zeilen bovendeks te blijven.
Eet tijdens de reis niet veel vette gerechten of veel zoetigheid en neem niet teveel alcohol. Drinkt u geen koffie maar Coca Cola of een andere koolzuurhoudende drank. Frisse lucht en zicht op de horizon bevelen wij aan. Een reistabletje kunt u natuurlijk altijd meenemen.
Heen- en terugreis
Hoe bereik ik Enkhuizen?
Twee weken voor afvaart sturen we u een duidelijke routekaart met daarop ook de ligplaats van De Vriendschap.
Waar kan ik mijn auto in Enkhuizen parkeren?
In Enkhuizen kunt u gratis parkeren, naast het station of vlakbij de kade waaraan ons schip ligt. Twee weken voor afvaart sturen we u een plattegrond met route.
Kan ik Enkhuizen met openbaar vervoer bereiken?
U kunt Enkhuizen zeer goed met de trein bereiken, het station ligt vervolgens slechts 10 minuten lopen vanaf de havens.
Waar ligt het schip?
Ons schip ligt aan de Gependam in Enkhuizen, twee weken voor afvaart sturen we u een plattegrond met route.